سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برنامه ریزی توسعه فردی

 

بهبود مهارت‌های شما - تمرینی که به عنوان توسعه شخصی شناخته می‌شود - به خودی خود اتفاق نمی‌افتد. برخی از پیشرفت‌های شخصی می‌تواند مربوط به قرار گرفتن در مکان مناسب در زمان مناسب و استفاده از فرصت‌ها باشد. اما توسعه فردی مداوم و مؤثر در طیف گسترده ای از مهارت ها نیازمند تلاش عمدی و متمرکز است.

 

این صفحه اهمیت برنامه ریزی توسعه شخصی شما را برای دستیابی به اهداف و جاه طلبی های خود در زندگی، خواه متمرکز بر شغل یا شخصی تر، توضیح می دهد.

 

چرا برای توسعه شخصی خود برنامه ریزی کنید؟

در مقاطع مختلف زندگی، ممکن است فرصت هایی برای پیشرفت شخصی به شما ارائه شود: شاید فرصتی برای کار با فردی که به خصوص الهام بخش است، یا انجام کاری جدید و غیرمنتظره.

 

اما این نیز درست است که بگوییم شما شانس خود را می سازید.

 

هر چه بیشتر کار کنید، خوش شانس تر می شوید

یکی از روش های برنامه ریزی در جهت توسعه فردی استفاده از سررسید 1401 است که می توانید در هر برگ آن بر طبق تاریخ فعالیت یا رویداد مورد نظر خود را یادداشت نمایید.

 

در سال 1960 به جری باربر گلف باز منسوب شد

 

به عبارت دیگر، شما باید بدانید که برای رسیدن به یک جاه طلبی به چه چیزی نیاز دارید و سپس روی آن کار کنید. اما اگر این کار را انجام دهید، پیشرفت خواهید کرد. و تنها با انجام این کار شانس دستیابی به آن جاه طلبی را خواهید داشت.

 

از طرف دیگر، اگر واقعاً نمی دانید چه چیزی را باید بهبود دهید، نمی توانید روی آن کار کنید. و اگر از قبل برای توسعه مهارت‌ هایی که برای مسیر انتخابی خود در زندگی نیاز دارید برنامه‌ریزی نکنید، نمی‌توانید به تمام آنچه می‌خواهید برسید.

 

بنابراین دلیل برنامه ریزی برای توسعه شخصی شما بسیار ساده است: فقط شما می دانید که می خواهید به چه چیزی برسید، و کلید دستیابی به آن در دستان شما از طریق اقداماتی است که انجام می دهید. برنامه ریزی کاری که برای دستیابی به اهداف خود باید انجام دهید، گامی حیاتی در این فرآیند است.

 

بسیاری از افراد ممکن است ابتدا با برنامه های توسعه شخصی به عنوان بخشی از یک دوره تحصیلی یا در محل کار مواجه شوند. اما برنامه ریزی کاری که برای بهبود یا تغییر خود باید انجام دهید فقط در موقعیت های رسمی مهم نیست. همچنین می تواند در زندگی شخصی شما نیز مفید باشد.

چرا به برنامه توسعه شخصی نیاز ندارید؟

 

ممکن است زمان هایی در زندگی شما پیش بیاید که نیازی به برنامه توسعه شخصی نداشته باشید. برای مثال، ممکن است یک دوره تحصیلی را به پایان برسانید، یا به نقطه‌ای در زندگی شخصی خود برسید که آگاهانه تصمیم بگیرید که در حال حاضر نمی‌خواهید کاری عمدی از طریق توسعه شخصی انجام دهید.

 

در ماهیت چیزها، شما مطمئناً از هر چیزی که هر روز برای شما اتفاق می افتد، یاد خواهید گرفت. به همین دلیل است که به آن "یادگیری مادام العمر" می گویند. اما ممکن است تصمیم بگیرید که آن را مستند نکنید یا برای رسیدن به اهداف خاصی تلاش کنید، و این خوب است.

 

اما به یاد داشته باشید که وقتی می خواهید مهارت های خاصی را بهبود بخشید، برنامه ریزی به شما کمک می کند تا به اهداف خود برسید.

 

عناصر برنامه توسعه شخصی شما

تعدادی چیز وجود دارد که باید در برنامه توسعه شخصی آنها را لحاظ کنید.

 

1. یک چشم انداز روشن از جایی که می خواهید باشید و چرا

فکر کردن در مورد اینکه کجا می خواهید باشید و چه کاری می خواهید انجام دهید واقعاً مفید است. فکر کردن بر حسب زمان‌های مختلف می‌تواند مفید باشد: برای مثال، یک ماه، شش ماه، یک سال، پنج سال.

 

همچنین مفید است که چشم انداز خود را تا جایی که ممکن است دقیق کنید، در تمام زمینه های زندگی: شغل، جایی که می خواهید زندگی کنید، سرگرمی ها و حتی روابط. هر چه بتوانید جزئیات بیشتری را بگنجانید، دقیقاً در مورد احساسی که در مورد آن خواهید داشت، حفظ دید خود در مواقع سخت آسان تر خواهد بود.

 

2. درک خوبی از مهارت هایی که برای دستیابی به چشم انداز خود باید توسعه دهید

گام بعدی برای برنامه توسعه شخصی شما این است که به این فکر کنید که چه مهارت هایی را باید توسعه دهید و چرا این برای دستیابی به چشم انداز شما مهم است.

 

مثلا:

 

آیا برای به دست آوردن یک شغل خاص یا پیشرفت در حرفه انتخابی خود به مهارت های خاصی نیاز دارید؟

آیا قصد دارید در خارج از کشور زندگی کنید و بنابراین باید مهارت های زبانی خود را توسعه دهید؟

آیا برای مدیریت یک موقعیت خاص تلاش می کنید و به مهارت های جدیدی برای کمک نیاز دارید؟

آیا به شما گفته شده که فاقد مهارت‌های خاصی هستید و باید آن‌ها را برای کار مؤثر با دیگران یا خودتان توسعه دهید؟

مهم است که مطمئن شوید مهارت‌هایی که هدف قرار می‌دهید به وضوح با یک هدف مرتبط هستند، که به نوبه خود با چشم‌انداز شما مرتبط است. بدون این وضوح، تلاش های توسعه شخصی شما ممکن است شکست بخورد. به ویژه، ممکن است روی مهارت های مناسب تمرکز نکنید یا از زمان بندی خود کاملا آگاه باشید.

شناسایی مناطقی که باید روی آنها کار کرد

 

اگر مطمئن نیستید که کدام مهارت‌ها در یک حوزه خاص مهم‌تر هستند، ممکن است استفاده از یک ابزار خودارزیابی مانند خود ارزیابی مهارت‌های بین فردی یا اینکه شما چه نوع رهبر هستید مفید باشد؟ امتحان

 

3. ایده روشنی از استانداردی که باید به آن دست یابید و اینکه چقدر با استاندارد فعلی شما متفاوت است

تفاوت بین جایی که اکنون هستید و جایی که باید باشید، بزرگی کار را به شما می گوید. بنابراین بر مدت زمانی که طول می کشد و همچنین میزان تلاشی که باید انجام دهید تأثیر می گذارد.

 

به عنوان مثال، اگر قصد دارید تا یک سال دیگر به خارج از کشور مهاجرت کنید یا به سفر بروید، ممکن است لازم باشد مهارت های زبانی خود را توسعه دهید. ولی:

 

اگر قبلاً برای مدتی در آن کشور زندگی کرده‌اید و به خوبی به این زبان صحبت می‌کنید، ممکن است نیازی به انجام بیشتر از حفظ مهارت‌های زبانی خود از طریق گوش دادن به رادیو خارجی نداشته باشید.

با این حال، اگر هرگز زبان را یاد نگرفته‌اید و از صفر شروع می‌کنید، ممکن است برای اطمینان از اینکه مهارت‌های شما به سرعت رشد می‌کند، به آموزش فشرده زبان یا حتی یک دوره آموزشی نیاز داشته باشید.

4. یک سطح از اولویت برای هر منطقه

شما نمی توانید همه چیز را یکجا انجام دهید.

 

در عوض، باید اولویت بندی کنید. یکی از راه های بسیار خوب برای انجام این کار این است که همه زمینه های خود را برای توسعه فهرست کنید، سپس در مورد هر یک از خود دو سوال بپرسید و در مقیاس یک تا پنج پاسخ دهید:

 

چقدر این برای من مهم است؟

اکنون توسعه آن چقدر ضروری است؟

نمرات دو سؤال را برای هر حوزه با هم جمع کنید (یا ضرب کنید)، و ایده بسیار بهتری خواهید داشت که ابتدا روی کدام حوزه ها تمرکز کنید، زیرا یا مهم تر هستند یا از نظر زمانی حساس تر هستند.

 

مناطق دیگر را برای تاریخ بعدی بگذارید: سال آینده یا حتی چند سال دیگر.

5. یک ایده دقیق در مورد اینکه چگونه از جایی که اکنون هستید برای هر مهارت یا زمینه ای به جایی که می خواهید باشید برسید.

واضح به نظر می رسد، اما باید بدانید که چگونه از (الف) به (ب) خواهید رسید: جایی که اکنون هستید، به جایی که می خواهید باشید. به عنوان مثال، آیا قصد دارید در نوعی دوره ثبت نام کنید؟ به صورت آنلاین یاد بگیرید، شاید با استفاده از وب سایتی مانند این؟

 

درست مانند چشم انداز شما، تجزیه این موضوع بر اساس زمان می تواند مفید باشد: در یک ماه/شش ماه/یک سال، در مسیر رسیدن به اهداف نهایی خود چه کرده اید؟ این کار باعث می‌شود که پیشرفت خود را بررسی کنید و خود را در مسیر نگه دارید.

 

آشنا به نظر می رسد؟

 

اگر صفحات دیگری را در مورد مهارت های مورد نیاز خود خوانده اید، ممکن است فکر کنید که این فرآیند آشنا به نظر می رسد. در واقع، بسیار شبیه به فرآیندی است که برای تهیه یک برنامه استراتژیک استفاده می شود.

 

برنامه ریزی و ارائه توسعه شخصی خود را می توان به عنوان تفکر و برنامه ریزی استراتژیک شخصی در نظر گرفت - کجا می خواهید باشید و چگونه به آنجا خواهید رسید؟

 

در صفحه ما در مورد تفکر استراتژیک اطلاعات بیشتری در این مورد وجود دارد. همچنین ممکن است صفحه ما در مورد تعیین اهداف شخصی برای فکر کردن به آنچه می خواهید به دست آورید مفید باشد.

 

هر بار یک قدم

وقتی برای اولین بار شروع به فکر کردن در مورد پیشرفت شخصی می کنید، به نظر می رسد که هیچ چیز نمی دانید و هیچ مهارتی ندارید. ممکن است این نکته را بسیار طاقت فرسا بیابید! اما توجه به دو نکته ضروری است:

شما مهارت دارید شما در تمام زندگی خود در حال یادگیری و پیشرفت بوده اید و در حال حاضر مهارت های بسیار زیادی دارید. صفحه ما در مورد مهارت های قابل انتقال ممکن است به شما در درک بهتر این موضوع کمک کند.

 

لازم نیست همه چیز را به یکباره بهبود بخشید. در واقع، خیلی بهتر است که سعی نکنید این کار را انجام دهید. فقط بر روی یک یا دو قسمت در یک زمان تمرکز کنید، و پیشرفت های بسیار بزرگتری را مشاهده خواهید کرد و همچنین احساس خستگی کمتری خواهید کرد.

 

دلیلی وجود دارد که توسعه شخصی گاهی اوقات "یادگیری مادام العمر" نامیده می شود: هیچ محدودیت زمانی برای آن وجود ندارد.

منبع